skip to Main Content
Esküvői videofilm, cinematography - Balaton, Balatonfüred, Siófok, Veszprém, Győr, Székesfehérvár, Budapest

Operatőr vs. Cinematográfus

Videokamera vs. DSLR fényképezőgép,

Videós?
Operatőr vs. Cinematographer

 

Hány kamerára van szükség a filmed elkészítéséhez? bejegyzésemben már részben érintetem a témát.

 

Operatőr vs. Cinematographer

A szavak mások, de amit takarnak ugyanaz. Itt is olvashatsz róla.
operatőr, cinematographer = Filmkészítő = Ember a felvevőgéppel. Az egyik “magyar”, a másik “angol” szó. Ma sokkal divatosabb mindent angolul elnevezni, mert az a menő. Utálom, de én is kénytelen vagyok hasznlálni.

Ma a tükörreflexes, Digital Single Lens Reflex (DSLR) fényképezőgépet filmezésre használó embert divat cinematographernek nevezni. Pedig ez csak egy technikai eszköz. Ez nem tesz senkit operatőrré, vagy cinematográfussá. A videokamerát kezelő ember is ugyanúgy operatőr, vagy más szóval cinematográfus, még menőbben cinematographer.

Az elnevezés a filmek stílusát tükrözi

A videokamerával dolgozó videósok zöme megragadt a régi, digitális korszak előtti esküvői videó készítési módszernél. Ezt kihasználva – a cinematographerek – a mai közbeszédben a videokamerával készülő filmeket azonosították a nézhetetlen, unalmas többórás filmekkel.
Ezért különbséget kell tenni a videós és az operatőr között. Az első vett egy kamerát és attól egyből videós lett, a másodiknak, (pl. nekem) tanult szakmája a filmkészítés. A kettőjük által készített filmek között ég és föld a különbség.

Míg a videós olyan videós megjelenésű filmet készít, addig az operatőr, cinematographer filmes megjelenést teremt a felvételek és az utómunka során.

Tehát a címadó felvetés helyesen:

Videós vs. operatőr, cinematographer

 Az esküvői nagyfilm esetében az időtálló, túlzásoktól mentes,
a szó nemes értelmében vett klasszikus stílusban hiszek
,
míg a kisfilm, Highlights esetében a cinematography stílust képviselem.

Videokamera vs. fényképezőgép

A komolyabb fényképezőgépek komolyabb objektívekkel technikailag valóban szebb képeket tudnak készíteni. Elsősorban sötétben. Egy igazán komoly, valóban profi videokamera nem marad le képminőségben és nincs szükség két kamerára.
A DSLR fényképezőgép optikai korlátai miatt két embert igényel. Egy pár perces film még elkészíthető egyedül. A DSLR fényképezőgépet használók annak hátrányát fordították előnnyé, ezért is terjedt el a Highlights rövidfilm.
Egy Highlights rövidfilmet 100%-ban videokamerával is el lehet készíteni, míg egy hosszabb film elkészítését nem lehet megoldani egy DSLR fényképezőgéppel. Ahhoz már több fényképezőgépre, hozzá cinamatográfusra van szükség.

elmondható, hogy egy videokamerával készített film megfelel két fényképezőgéppel készített filmnek. A két videokamerával rögzített film 3 fényképezőgéppel készített filmnek felel meg.

Miért?

A videokamera optikája képes a ugrások, zökkenők nélküli folyamatos nézőszög változtatásra. 10-20-szeres optikai átfogással rendelkeznek.
A DSLR fényképezőgépeket fix, vagy kis (3x) átfogású optikákkal  használják. Ezeknek a nézőszög változtatása csak kézzel tekergetve, ugrálva, zökkenőkkel oldható meg. Tehát a kész filmben nem használható a közelítés, vagy távolítás. Nagyobb átfogáshoz pedig optikát kell cserélni. Ezt nem lehet megtenni pl. egy gyűrűhúzás alatt, ezért két fényképezőgép és kezelője szükséges. Az egyik készíti a nagylátószögű képeket, a másik a teleobjektívvel a közelieket.
Ugyanannak a felvételéhez ezért van szükség 2 gépre, cinematográfusra szemben a videokamerával, operatőrrel. Két operatőr esetén már a más nézőszögből megjeleníthető képeken van a hangsúly, melyhez már 3 fényképezőgépesre lenne szükség.
De mint írtam korábban, nem a technikai háttéren múlik egy film minősége, értéke.

Egy általános hiba DSLR filmkészítők körében:
Sokkal többen alkalmazzák a háttér elmosását fényképezőgéppel, mint videokamerával. Nem törődnek azzal, hogy a filmezés során zavaró és hiba, ha a zársebességet nem 1/50-ed értéken használják. Ez mit eredményez?

 

Egy, vagy több kamera?

Back To Top