Skip to content
Esküvői videó - film készítés - Székesfehérvár, Balatonfüred, Siófok, Veszprém, Győr - Végh Attila - operatőr

Gyakran Ismételt Kérdések

Az 5-10 perces kisfilmek sokat elárulnak a videós stílusáról, munkáinak minőségéről (ebből lehet következtetni az egész estés film jellemzőire is). A film minőségét nem szabad összekereverni az események, koreográfiák, díszítés, stb. színvonalával! Erre a legegyszerűbben a tipikus hibák felsorolásával tudnék egyzserűen rámutatni:

  • Remeg, imbolyog a kép – lehet szándékos is, de legtöbb esetben arról van szó, hogy a videós nem tudja a kamerát megtartani. Ez nem erő, hanem technika kérdése.
  • Fehéregyensúly – könnyű észrevenni, ha a hófehér szoknya, az oltár fehér terítője sárga vagy kék a képen, esetleg folyamatosan változik a színvilág.
  • Kiégés – amikor a világosabb ruhák helyén csak fehér foltot látsz, nem látod a ruha anyagát, mintáját, az esését.
  • Az egymást követő képsorok színvilága, világossága elüt egymástól – ez a nem megfelelő utómunkából adódik.
  • “Homályos” a kép – nem a virág éles, hanem a fal a háttérben, az élesség ide-oda ugrál.
  • Rosszul komponált képek – ugyanaz a téma a beállítás függvényében lehet unalmas vagy izgalmas. Gondolhattok az aranymetszés szabályára vagy a félig levágott fejekre…
  • A képek, a kamera mozgása (vario/zoom, közelítés, távolítás) – a rövidfilmekből szinte teljesen kiveszett. Ma már kevésbé divatos, hiszen több vágással ki lehet váltani, amitől a film is pörgősebbé válik. Csúnya hatást kelt, ha a zoomolás sebessége erősen változik, ha a zoomolás hirtelen, ugrásszerűen kezdődik, vagy áll meg…
  • A mozgás stroboszkópikus megjelenése – ha a szökőkútból jégkockák hullanak, a tapsolás szakaszos, mint egy breakmozdulat…
  • Hanghibák – ha alig érted, mit mond az anyakönyvvezető, vagy a pap, az igen kimondását leginkább csak a képen látod és nem hallod. A kamera mikrofonja nem tudja, hogy az igen kimondása fontosabb, mint egy orrfújás.
  • Vágástechnika – alapszabály: “Fejre fejet, totálra totált nem vágunk!”
  • Túlzásba vitt képi elemek – például a Light leak effekttel: itt-ott ismétlődően megjelenő felvillanások, a kép részének elszíneződése, színjátszása – hatásos, divatos, de csak a felturbózásra jó. Ugyanígy túlzásba vihető még például a Light effekt, a Sliderezés vagy a Villogó képek.
  • További ízlésbeli dolgok: – a képsorok hossza, ritmusa, – a képek kontrasztossága, – a sötét árnyalatok visszaadása, vagy elfeketítése, – a fehér árnyalatok visszaadása, vagy a finom részletek eltűntetése, – a színek természethű visszaadása, vagy túlszaturálása, agyonszínezése, – egyes színek árnyalatainak megváltoztatása. Sokan kihagyják például a gyári effektek finomhangolását.

Igen, sőt! Rengeteg kérdés és apró részlet van, amit egy személyes találkozó alkalmával lehet a legjobban megbeszélni, akár a technikai feltételekkel vagy az elképzeléseitekkel kapcsolatban. A személyes találkozó semmilyen elkötelezettséget nem jelent.

  • Miután találkoztunk, beszélgettünk, találkoztak elképzeléseink, a hozzáállásunk, a stílusunk.
  • Ha mint ember szimpatikus vagyok, hiszen egész nap körülöttetek fogok mozogni.
  • Ha a rólam és legfőképpen a filmjeimről kialakult kép beleillik a világotokba, az elképzeléseitekbe.
  • Ha tudod, hogy az egyszeri és megismételhetetlen nap felvételeit és utómunkáját nyugodt szívvel rám lehet bízni.
  • Ha fontos számotokra, hogy a filmekből magatokra ismerjetek, és mások is azt mondhassák: ez olyan gabis, gáboros, juditos, franciskás… Szóval amilyenek Ti vagytok!
  • És ha megfelelő bizonyosságot szereztél és biztosítékot kaptál: én fogom számotokra a legjobb filmet készíteni.

A felvételeket külön mikrofonokkal és digitális felvevőkkel is rögzítem, így szabadabban tudom készíteni a képi felvételeket, majd a későbbiekben az utómunka során több hangforrásból tudom kikeverni a hangulatot lehető legtisztábban, legjobban visszaadó hangokat.

– a kamera beépített mikrofonja elég korlátozottan használható; ezt egy vagy – helyzettől függően – kettő kamerára illesztett puskamikrofon terjeszti ki;

– az anyakönyvvezető és a pap/lelkész hangját az asztalra/oltárra helyezett mikrofonnal rögzítem;

– a szabadtéri szertartások esetében a keverőről kapott hangot is rögzítem – elsősorban az erős visszhang és a szél miatt;

– a legtöbb esetben egyszerre 6 hangsávot rögzítek a kamerával + külön digitális hangrögzítőkkel

– nagy frekvenciaátfogású, érzékeny mikrofonokat használok. (Rode NTG2, Rode NTG1);

Előfordul, hogy a zene szolgáltatója kevés fényt biztosít az est folyamán.
A biztonság kedvéért viszek magammal extra színes led PAR, DJ lámpasort, melyet szükség esetén – veletek és a DJ-vel/zenekarral egyeztetve – használok. Így minimalizálható vagy teljesen elkerülhető a kamerára szerelt fejlámpa kényszerű használata, amit azért nem szeretek, mert nemcsak a film képi világára nincs jó hatással, hanem a vendégek önfeledt szórakozását is zavarhatja. A felvételek készítése során igyekszem a személyes konfortzónákon kívül maradni, s ha látom, hogy valakit zavar, nem irányítom felé a kamerát. Ezért is minimálisra csökkentem annak a lehetőségét, hogy a kamerára szerelt fejlámpával kelljen világítanom, s ha mégis, akkor a lehetőségekhez képest a legkisebb fényerővel.

Amikor a jelenlegi kamerám kiválasztásán töprengtem, felmerült a DSLR, azaz a tükörreflexes fényképezőgép választása is. Talán operatőri mivoltomból gondolom úgy, hogy bár a DSLR videonak nagyon szép képe van, nem a legmegfelelőbb eszköz egy esküvői videofilm elkészítéséhez. Viszont egy pro videokamera alkalmas cinematography film készítésére. Így a videokamerára esett a választásom.
Részletesen: Videokamera vs. fényképezőgép

Általában egyedül forgatom az esküvőket, viszont használok egy plusz 4K felbontású kamerát. Ez egy statikus kamera, plusz operatőr nélkül, így a lehetőségei korlátozottak, de nagyon hasznos jószág!

Egy vagy több kamera?

A film elkészítése az esküvő napján a környék, a helyszínek és az épületek külső felvételeivel kezdődik.

Ezután az általatok igényelt időponthoz képest körülbelül egy órával hamarabb érkezem a helyszínre. Ez idő alatt a gyűrűkről, ékszerekről, menyasszonyi csokorról közeli és makró felvételeket készítek, ami időigényes folyamat.

Mindezeket követően maximálisan csak Rátok és az eseményekre tudok fókuszálni.

Az előzetest az esküvőt követő 1-2 napon belül felteszem a netre, a teljes anyagot 1-3 hónap között készítem el. Pontosabb időpontot az ajánlatkéréskor tudok mondani.

Ahogy kéritek. A legmodernebb, BBC által is elfogadott beszállítói minőségű videófelvételeket készít a kamerám: Mpeg2 Long gop I-frame, 50 MB/sec, 4:2:2 színminta-vételezéssel, FullHD (nativ, 1920×1080 pixel) A kész filmeket az igényeiteknek megfelelő formátumban és hordozón adom át. A leggyakoribb az MKV formátum választása, ami biztosítja, hogy a jelenetek között lehessen ugrani, ill. a legtöbb lejátszó, pl. egy televízió is felismeri.

  • A kész filmeket Mpeg4, 4:2:0 színminta-vételezéssel, FullHD, nativ, 16:9 – 1920×1080 pixel, 35 MB/sec, vagy 1:2,35 – 1920×834, 28MB/sec) minőségben kapjátok meg.
    A nagyfilmet MKV „kodekkel csomagolom be”, mert így szinte minden digitális lejátszó tudja kezelni, lejátszani; és fejezetekre tudom bontani a filmet, hogy könnyebben tudjatok navigálni. Ez a film hosszától függően 20-40 GB méretű.
  • 4K: XAVC S, 150 MB/s, 3840×2160 pixel

Valóban, elég lenne akár 15 MB/sec tömörítés is, nem lehetne érzékelni nagy különbséget. Viszont ezek a filmek nemcsak a mának szólnak, érdemes a lehető legjobb minőségben megőrizni őket: ki tudja, pár év múlva mit lehet majd kihozni ebből a plusz pár MB/sec-ból…

A könnyebb kezelhetőség, a megosztással járó le- és feltöltés miatt igény szerint készítek egy DIVX tömörítésű, egyrétegű DVD-re is kiírható változatot. Ez esetben szemmel látható a minőségbeli különbség, de még élvezhető. Ez max 4.38 GB méretű.

A 4K felbontású filmeket az általatok kért formátumban adom át.

Ezen kívül kérhetitek bármilyen felbontásban, tömörítésben és kodekkel is a filmeket.

Amin kéritek:

  • pendrive
  • mobil winchester
  • online továbbítás
  • DVD (terjedelemtől függően egy vagy kétrétegű) – (720×576-os felbontás) egyedi, interaktív menü, egyedi címke és borító – 4 példányban
  • BluRay lemez – a DVD-vel azonos tartalommal, fullHD (1920×1080px ) felbontás, egyedi, interaktív menü, egyedi címke és borító – 2 példányban

Vállalom a sokszorosítást az eredetivel megegyező minőségben, nyomtatott címkés lemezzel, egyedi borítóval – mennyiségtől függő kedvező áron.

A kész esküvői filmeteket a lehető legjobb minőségben adom át. Ez nagy fileméretet jelent. Régebbi lejátszók, TV-k nem biztos, hogy tudják kezelni ezeket a file-okat. Ezért minden esetben nyújtok technikai háttértámogatást, ami azt jelenti, addig nem ér véget a munkám, amíg le nem tudjátok játszani esküvői filmeteket!

A teljes nyersanyagot és az utómunkához szükséges egyéb file-okat a filmek átadását követően minimum 3 hónapig őrzöm. Így megmarad a lehetősége annak, hogy utólag is el tudjam készíteni az esküvői videófilmek egyéb változatát. Tehát három hónapig van lehetőség a felvételekből új, más műfajú filmet összeállítani.

A személyes megbeszélés és az online egyeztetések során kialakított elképzelések megvalósítására 100%-os elégedettségi garanciát biztosítok: a filmen addig dolgozom, amíg a megbeszéltek nem teljesülnek, és azt el nem fogadjátok – addig sem átvennetek, sem kifizetnetek nem kell. A garancia csak az előzetesen egyeztetett, írásban visszaigazolt feltételekre, elvárásokra vonatkozik.

Az előre nem egyeztetett, utólagos változtatási kérelmek a User cut feltételei alá esnek. Vagyis az eredetileg vállalt ár ennek többletmunkának megfelelően változik, valamint az elkészítési határidő is módosul.

A kimaradt jeleneteket a stáblista alatt – ahol a násznép és a szolgáltatók névsora látható – klipként összevágva kérhetitek jelképes összegért.

Vágatlan, teljes nyersanyagot nem adok át: a leforgatott anyag, mint a neve is mutatja, csak ’nyersanyag’. Az utómunka ugyanolyan fontos része a filmkészítésnek, mint a forgatás: nem adok ki nem elfogadható minőségű, félkész munkát a kezemből. Ettől válik teljes értékűvé, amivel megbízol.

Mesélős leírás helyett nézzük pontokba szedve az esküvő szempontjából a legfontosabbakat:

  • A megbeszélt időpont előtt megérkezem a helyszínre.
  • Nem fogyasztok alkoholt.
  • Nem dohányzom, nem tartok cigarettaszünetet.
  • A többi szolgáltató munkáját tiszteletben tartom, együttműködő vagyok – én is hasonlóan várom el ezeket.
  • Az esetleges változásokat rugalmasan kezelem.
  • A megbeszéltekhez mind tartalomban, mind stílusban igazodom.
  • A filmet csak akkor tekintem elkészültnek, miután megnéztétek, és 100%-ig elégedettek vagytok.
  • A lehetőségekből szakmailag és technikailag is a maximumot hozom ki.
  • Maximalista vagyok.
  • Technikai támogatással biztosítom, hogy ne legyen kompatibilitási probléma az esküvői videófilmetek otthoni lejátszása során.
  • Nem kell előleget, foglalót fizetned, csak az átvételkor kell kifizetni a teljes munkadíjat.

A digitális formátum egyáltalán nem tekinthető biztonságosnak, ezért fontos a megfelelő biztonsági másolatok készítése. Veszélyt jelentenek a különböző vírusok, a file-sérülés, a véletlen törlés, a hordozó sérülése stb. Célszerű több, külön fizikai hordozón tartani a másolatokat. Hiába mentettük különböző HDD-kre a filmeket, ha azok be vannak építve a gépbe: egy villámcsapás, egy túláram egyszerre lenullázhatja az összes winchestert.

Egy zsaroló vírus hozzáférhetetlenné teheti az összes tartalmat, sőt, akár a gépről elért felhő meghajtók tartalmát is. Ezért kiemelten fontos, hogy az archiválásra, biztonsági mentésre elkülönített fizikai tárolókat a lehető legkevesebb alkalommal csatlakoztasd a gépedre, tényleg csak archiválásra használd.

Az alábbi mentéseket, másolatokat érdemes elkészíteni:

  • Több külön winchesterre másolatot készíteni,
  • Plusz egy felhő meghajtón való tárolás.
  • Minimum három teljesen külön fizikai helyen történő tárolást, archiválást, biztonsági mentést ajánlok. Hiszen ha az egyik megsérül, akkor rendelkezésünkre áll még egy file plusz egy biztonsági másolat.
  • A szolgáltató kiválasztása: minél hamarabb kezded, annál több a választási lehetőséged; és ne bízz vakon egyetlen szolgáltatóban sem (például ha mindenáron le akar beszélni egy elképzelésedről).
  • A szolgáltatóval találkozzatok személyesen!
  • A fotós – vőfély/CM – videós/filmes hármasból puhatold ki, hogyan viszonyulnak a egymáshoz, hiszen nekik együtt kell működniük!
  • Árajánlatnál ne dőlj be a „már ketten érdeklődnek erre az időpontra” sablon sürgetésnek!
  • Mindig keress valakit, aki érdemben tud nyilatkozni a kiszemelt szolgáltatódról! Messziről jött ember azt mond, amit akar, a honlapra azt ír, amit akar.
  • Kérjetek referenciát! Többet annál, mint amit ő akar megmutatni.
  • Ha nincs szúnyogháló, kérd meg az éttermet, szereljenek fel! Főtt már meg a násznép, mert az ablakot nem lehetett kinyitni a szúnyogok miatt.
  • Konkretizáld, hogy a légkondícionáló díszlet-e, vagy a kívánságotok szerint állítható!
  • Semmit ne szervezz túl, ne spirázd túl magad, az események úgysem úgy zajlanak majd: az esküvőd nem egy film, nem lehet mindent pontosan előre meghatározni. Tervezni kell, de ragaszkodni nem szabad!
  • Az esküvő napjára már ne hagyjatok semmilyen szervezést és egyéb munkákat, ezen a napon már csak magatokkal törődjetek! Az események mennek maguktól.
  • Ha tudod, hogy a rokonság nem egy bulizós fajta, hívj meg több barátot, barátnőt, mert ők fogják az éjszaka folyamán a hangulatot megteremteni.
  • Legyél biztos abban, hogy nincs két azonos nevű utca/köz/tér, templom, étterem, ahol a násznép gyülekezik. Pontosan add meg a helyszínek nevét és címét!
  • Győződj meg a parkolási lehetőségekről és tájékoztasd a meghívottakat!
  • A készülődést tágas helyiségbe szervezd, és tüntess el minden felesleges tárgyat – menyecskeruha, a férj és a többiek ruhája, zacskók, táskák, vasalódeszka, ágynemű és ezernyi más dolog, ami a hétköznapokban fel sem tűnik, de a filmre nem való: ceruzásdoboz, hajkefegyűjtemény, elemek, töltők. Nagyon előnytelenül néznének ki ezek a képen, így csak olyan szögből lehet dolgozni, melyben nincsenek benne. Ez nagyon leszűkíti a lehetőségeket, pláne, ha fotós kolléga is dolgozik a helyszínen.
  • Szerencsés, ha a redőnyt is fel lehet húzni teljesen, hiszen a természetes fényekkel szebben lehet dolgozni.
  • Bőven hagyj időt a készülődére, a smink és fodrász szinte mindig csúszik egy órát. Ez alól egy kivétel szokott lenni: amikor másfél órát csúszik… Két kamerással lassabban megy az öltözködés is.
  • Ha a fotózás során állandóan az órát kell nézni, akkor nem tudjátok magatokat elengedni: érdemes külön napot szánni a fotózásra.
  • A fotózáshoz is tiszta kocsival menjetek, mert a menyasszonyi ruha alaposan tisztít!
  • A fotózás túlnyomó részében nem kell az esküvői cipőben lenned, vigyél cserecipőt, nehogy a földbe ragadj és utána a takarítással kelljen foglalkozni!
  • Szabadtéri esküvő helyszínénél vegyétek figyelembe, hogy a nap halad, s egyre hosszabb árnyékot hagy maga után. Saccoljátok meg, hova érnek az árnyékok a szertartás végére. A kamerák nem szeretik, ha a menyasszony a napfényben úszik, a férj – sötétben ruhában – pedig az árnyék homályába vész. Ha árnyékos helyet választatok, figyeljetek arra, hogy a falevelek közt ne bújjanak ki a fénysugarak, mert tele lesz az arcotok fényfoltokkal.
  • A kikérő előtt mutasd meg a vőfélynek, fotósnak, videósnak, ki az anyukád, apukád, testvéred, nagyszülőd, tudják, kit kell mutatni a képen!
  • A DJ-vel egyeztess, hogy csak olyan lézer fényeket használjon, amiről 100%-ig meg van győződve, hogy kellően „árnyékolt”. Az olcsóbb és kínai utánzatok eredménye: tönkretett szemek és kameraérzékelő CCD-k és CMOS-ok.
  • A Jegyes kisfilm/Loves Story lagzin történő bemutatáshoz javaslok: minél nagyobb kivetítővásznat, egyeztetést a zenekarral és próbavetítést az események előtt.
  • A bevonuláskor fele olyan gyorsan menj, mint ahogy gondolod! Nem maradsz le semmiről és nem is elegáns, ha végig galoppírozol. Ez igaz kifele menet is.
  • Az aláíráshoz üljetek le! Az arcotokat szeretné látni mindenki, nem a fejetek búbját. És hát a dekoltázs is megnyúlik, látványos, mégsem biztos, hogy ez a megfelelő pillanat.
  • Sok fotós kolléga kéri, hogy néz fel a párodra az aláírás során, ez jó – csak legyél természetes, tényleg akarj a párod szemébe nézni, érezni szerelmét, ne a fénykép kedvéért csináld. És ezt sem kell elkapkodni, jól esik ránézni!
  • A gyűrűhúzás egyszeri és megismételhetetlen esemény. Nem csak nektek, hanem a fotós és a videós/filmes számára is, ezt se kapkodd el!
  • A pezsgős koccintásnál várd meg, hogy mindenki kedvére kikoccintgathassa magát és csak utána koccints a pároddal, mert különben valaki mindig benne lesz a képben!
  • A tanúkkal érdemes egy villámpróbát tartani a szertartások segédkezésével kapcsolatban. Beszéljétek meg, próbáljátok le, hogy ne álljon túl közel hozzád, figyeljen a fényképész és az operatőr mozgására, hogy ne takarjon el téged, a kezedet a kamerájuk elől. Nem szerencsés, ha csak egy kis lyukon tud bekukucskálni a kamera…
  • A rizsszórás, rózsaszirom és egyéb kivonulási meglepetés elég sután is elsülhet. Beszéld meg a vőféllyel, ceremóniamesterrel, koordinálja a násznépet. Ha az amerikai filmek látványos kivonulását szeretnéd átélni, akkor a pappal/lelkésszel is egyeztetni kell, hogy bizony Ti jöttök ki utoljára a templomból.
  • A csoportképek készítése egy tekintélyes létszámú vendégseregnél nagyon elnyúlhat. Kérd meg a vőfélyt/CM-et, ő irányítsa az embeket a kamera elé. Ha nem a fotósnak kell hívogatni a következőt, meggyorsítja az eseményeket.
  • A filmen és a képeken is jobban néz ki, ha a nyitótáncotokat, és a menyasszonytáncotokat nem az asztaloknál beszélgető/unatkozó/okosozó emberek követik, hanem közelebb jönnek, körbeállnak benneteket. Ezt egyeztessétek a vőfély/CM-rel!
  • A zene legyen változatos! Nem mindenki szereti csak a punkot, a skat, a retrot, az oldiest, Parov Stelart, Simon & Garfunkelt, Kis Gófót, az eurodiscót vagy a pánsípot hallgatni egész este…
  • A megfelelő időben tartott szünetek többet érnek, mint a non-stop zene.
  • A menyasszonytánc után sokszor megkezdődik a vendégség távozása: mindenki el akar búcsúzni tőletek, Ti pedig a következő egy órátokat ezzel töltitek. Számomra ez olyan buliölő dolog…
Back To Top