Gyakran Ismételt Kérdések
Az 5-10 perces kisfilmek sokat elárulnak a videós stílusáról, munkáinak minőségéről (ebből lehet következtetni az egész estés film jellemzőire is). A film minőségét nem szabad összekereverni az események, koreográfiák, díszítés, stb. színvonalával! Erre a legegyszerűbben a tipikus hibák felsorolásával tudnék egyzserűen rámutatni:
- Remeg, imbolyog a kép – lehet szándékos is, de legtöbb esetben arról van szó, hogy a videós nem tudja a kamerát megtartani. Ez nem erő, hanem technika kérdése.
- Fehéregyensúly – könnyű észrevenni, ha a hófehér szoknya, az oltár fehér terítője sárga vagy kék a képen, esetleg folyamatosan változik a színvilág.
- Kiégés – amikor a világosabb ruhák helyén csak fehér foltot látsz, nem látod a ruha anyagát, mintáját, az esését.
- Az egymást követő képsorok színvilága, világossága elüt egymástól – ez a nem megfelelő utómunkából adódik.
- “Homályos” a kép – nem a virág éles, hanem a fal a háttérben, az élesség ide-oda ugrál.
- Rosszul komponált képek – ugyanaz a téma a beállítás függvényében lehet unalmas vagy izgalmas. Gondolhattok az aranymetszés szabályára vagy a félig levágott fejekre…
- A képek, a kamera mozgása (vario/zoom, közelítés, távolítás) – a rövidfilmekből szinte teljesen kiveszett. Ma már kevésbé divatos, hiszen több vágással ki lehet váltani, amitől a film is pörgősebbé válik. Csúnya hatást kelt, ha a zoomolás sebessége erősen változik, ha a zoomolás hirtelen, ugrásszerűen kezdődik, vagy áll meg…
- A mozgás stroboszkópikus megjelenése – ha a szökőkútból jégkockák hullanak, a tapsolás szakaszos, mint egy breakmozdulat…
- Hanghibák – ha alig érted, mit mond az anyakönyvvezető, vagy a pap, az igen kimondását leginkább csak a képen látod és nem hallod. A kamera mikrofonja nem tudja, hogy az igen kimondása fontosabb, mint egy orrfújás.
- Vágástechnika – alapszabály: “Fejre fejet, totálra totált nem vágunk!”
- Túlzásba vitt képi elemek – például a Light leak effekttel: itt-ott ismétlődően megjelenő felvillanások, a kép részének elszíneződése, színjátszása – hatásos, divatos, de csak a felturbózásra jó. Ugyanígy túlzásba vihető még például a Light effekt, a Sliderezés vagy a Villogó képek.
- További ízlésbeli dolgok: – a képsorok hossza, ritmusa, – a képek kontrasztossága, – a sötét árnyalatok visszaadása, vagy elfeketítése, – a fehér árnyalatok visszaadása, vagy a finom részletek eltűntetése, – a színek természethű visszaadása, vagy túlszaturálása, agyonszínezése, – egyes színek árnyalatainak megváltoztatása. Sokan kihagyják például a gyári effektek finomhangolását.
Igen, sőt! Rengeteg kérdés és apró részlet van, amit egy személyes találkozó alkalmával lehet a legjobban megbeszélni, akár a technikai feltételekkel vagy az elképzeléseitekkel kapcsolatban. A személyes találkozó semmilyen elkötelezettséget nem jelent.
- Miután találkoztunk, beszélgettünk, találkoztak elképzeléseink, a hozzáállásunk, a stílusunk.
- Ha mint ember szimpatikus vagyok, hiszen egész nap körülöttetek fogok mozogni.
- Ha a rólam és legfőképpen a filmjeimről kialakult kép beleillik a világotokba, az elképzeléseitekbe.
- Ha tudod, hogy az egyszeri és megismételhetetlen nap felvételeit és utómunkáját nyugodt szívvel rám lehet bízni.
- Ha fontos számotokra, hogy a filmekből magatokra ismerjetek, és mások is azt mondhassák: ez olyan gabis, gáboros, juditos, franciskás… Szóval amilyenek Ti vagytok!
- És ha megfelelő bizonyosságot szereztél és biztosítékot kaptál: én fogom számotokra a legjobb filmet készíteni.
A felvételeket külön mikrofonokkal és digitális felvevőkkel is rögzítem, így szabadabban tudom készíteni a képi felvételeket, majd a későbbiekben az utómunka során több hangforrásból tudom kikeverni a hangulatot lehető legtisztábban, legjobban visszaadó hangokat.
– a kamera beépített mikrofonja elég korlátozottan használható; ezt egy vagy – helyzettől függően – kettő kamerára illesztett puskamikrofon terjeszti ki;
– az anyakönyvvezető és a pap/lelkész hangját az asztalra/oltárra helyezett mikrofonnal rögzítem;
– a szabadtéri szertartások esetében a keverőről kapott hangot is rögzítem – elsősorban az erős visszhang és a szél miatt;
– a legtöbb esetben egyszerre 6 hangsávot rögzítek a kamerával + külön digitális hangrögzítőkkel
– nagy frekvenciaátfogású, érzékeny mikrofonokat használok. (Rode NTG2, Rode NTG1);
Előfordul, hogy a zene szolgáltatója kevés fényt biztosít az est folyamán.
A biztonság kedvéért viszek magammal extra színes led PAR, DJ lámpasort, melyet szükség esetén – veletek és a DJ-vel/zenekarral egyeztetve – használok. Így minimalizálható vagy teljesen elkerülhető a kamerára szerelt fejlámpa kényszerű használata, amit azért nem szeretek, mert nemcsak a film képi világára nincs jó hatással, hanem a vendégek önfeledt szórakozását is zavarhatja. A felvételek készítése során igyekszem a személyes konfortzónákon kívül maradni, s ha látom, hogy valakit zavar, nem irányítom felé a kamerát. Ezért is minimálisra csökkentem annak a lehetőségét, hogy a kamerára szerelt fejlámpával kelljen világítanom, s ha mégis, akkor a lehetőségekhez képest a legkisebb fényerővel.
Amikor a jelenlegi kamerám kiválasztásán töprengtem, felmerült a DSLR, azaz a tükörreflexes fényképezőgép választása is. Talán operatőri mivoltomból gondolom úgy, hogy bár a DSLR videonak nagyon szép képe van, nem a legmegfelelőbb eszköz egy esküvői videofilm elkészítéséhez. Viszont egy pro videokamera alkalmas cinematography film készítésére. Így a videokamerára esett a választásom.
Részletesen: Videokamera vs. fényképezőgép
Általában egyedül forgatom az esküvőket, viszont használok egy plusz 4K felbontású kamerát. Ez egy statikus kamera, plusz operatőr nélkül, így a lehetőségei korlátozottak, de nagyon hasznos jószág!
A film elkészítése az esküvő napján a környék, a helyszínek és az épületek külső felvételeivel kezdődik.
Ezután az általatok igényelt időponthoz képest körülbelül egy órával hamarabb érkezem a helyszínre. Ez idő alatt a gyűrűkről, ékszerekről, menyasszonyi csokorról közeli és makró felvételeket készítek, ami időigényes folyamat.
Mindezeket követően maximálisan csak Rátok és az eseményekre tudok fókuszálni.
Ahogy kéritek. A legmodernebb, BBC által is elfogadott beszállítói minőségű videófelvételeket készít a kamerám: Mpeg2 Long gop I-frame, 50 MB/sec, 4:2:2 színminta-vételezéssel, FullHD (nativ, 1920×1080 pixel) A kész filmeket az igényeiteknek megfelelő formátumban és hordozón adom át. A leggyakoribb az MKV formátum választása, ami biztosítja, hogy a jelenetek között lehessen ugrani, ill. a legtöbb lejátszó, pl. egy televízió is felismeri.
- A kész filmeket Mpeg4, 4:2:0 színminta-vételezéssel, FullHD, nativ, 16:9 – 1920×1080 pixel, 35 MB/sec, vagy 1:2,35 – 1920×834, 28MB/sec) minőségben kapjátok meg.
A nagyfilmet MKV „kodekkel csomagolom be”, mert így szinte minden digitális lejátszó tudja kezelni, lejátszani; és fejezetekre tudom bontani a filmet, hogy könnyebben tudjatok navigálni. Ez a film hosszától függően 20-40 GB méretű. - 4K: XAVC S, 150 MB/s, 3840×2160 pixel
Valóban, elég lenne akár 15 MB/sec tömörítés is, nem lehetne érzékelni nagy különbséget. Viszont ezek a filmek nemcsak a mának szólnak, érdemes a lehető legjobb minőségben megőrizni őket: ki tudja, pár év múlva mit lehet majd kihozni ebből a plusz pár MB/sec-ból…
A könnyebb kezelhetőség, a megosztással járó le- és feltöltés miatt igény szerint készítek egy DIVX tömörítésű, egyrétegű DVD-re is kiírható változatot. Ez esetben szemmel látható a minőségbeli különbség, de még élvezhető. Ez max 4.38 GB méretű.
A 4K felbontású filmeket az általatok kért formátumban adom át.
Ezen kívül kérhetitek bármilyen felbontásban, tömörítésben és kodekkel is a filmeket.
Amin kéritek:
- pendrive
- mobil winchester
- online továbbítás
- DVD (terjedelemtől függően egy vagy kétrétegű) – (720×576-os felbontás) egyedi, interaktív menü, egyedi címke és borító – 4 példányban
- BluRay lemez – a DVD-vel azonos tartalommal, fullHD (1920×1080px ) felbontás, egyedi, interaktív menü, egyedi címke és borító – 2 példányban
Vállalom a sokszorosítást az eredetivel megegyező minőségben, nyomtatott címkés lemezzel, egyedi borítóval – mennyiségtől függő kedvező áron.
A kész esküvői filmeteket a lehető legjobb minőségben adom át. Ez nagy fileméretet jelent. Régebbi lejátszók, TV-k nem biztos, hogy tudják kezelni ezeket a file-okat. Ezért minden esetben nyújtok technikai háttértámogatást, ami azt jelenti, addig nem ér véget a munkám, amíg le nem tudjátok játszani esküvői filmeteket!
Mesélős leírás helyett nézzük pontokba szedve az esküvő szempontjából a legfontosabbakat:
- A megbeszélt időpont előtt megérkezem a helyszínre.
- Nem fogyasztok alkoholt.
- Nem dohányzom, nem tartok cigarettaszünetet.
- A többi szolgáltató munkáját tiszteletben tartom, együttműködő vagyok – én is hasonlóan várom el ezeket.
- Az esetleges változásokat rugalmasan kezelem.
- A megbeszéltekhez mind tartalomban, mind stílusban igazodom.
- A filmet csak akkor tekintem elkészültnek, miután megnéztétek, és 100%-ig elégedettek vagytok.
- A lehetőségekből szakmailag és technikailag is a maximumot hozom ki.
- Maximalista vagyok.
- Technikai támogatással biztosítom, hogy ne legyen kompatibilitási probléma az esküvői videófilmetek otthoni lejátszása során.
- Nem kell előleget, foglalót fizetned, csak az átvételkor kell kifizetni a teljes munkadíjat.
A digitális formátum egyáltalán nem tekinthető biztonságosnak, ezért fontos a megfelelő biztonsági másolatok készítése. Veszélyt jelentenek a különböző vírusok, a file-sérülés, a véletlen törlés, a hordozó sérülése stb. Célszerű több, külön fizikai hordozón tartani a másolatokat. Hiába mentettük különböző HDD-kre a filmeket, ha azok be vannak építve a gépbe: egy villámcsapás, egy túláram egyszerre lenullázhatja az összes winchestert.
Egy zsaroló vírus hozzáférhetetlenné teheti az összes tartalmat, sőt, akár a gépről elért felhő meghajtók tartalmát is. Ezért kiemelten fontos, hogy az archiválásra, biztonsági mentésre elkülönített fizikai tárolókat a lehető legkevesebb alkalommal csatlakoztasd a gépedre, tényleg csak archiválásra használd.
Az alábbi mentéseket, másolatokat érdemes elkészíteni:
- Több külön winchesterre másolatot készíteni,
- Plusz egy felhő meghajtón való tárolás.
- Minimum három teljesen külön fizikai helyen történő tárolást, archiválást, biztonsági mentést ajánlok. Hiszen ha az egyik megsérül, akkor rendelkezésünkre áll még egy file plusz egy biztonsági másolat.
- A szolgáltató kiválasztása: minél hamarabb kezded, annál több a választási lehetőséged; és ne bízz vakon egyetlen szolgáltatóban sem (például ha mindenáron le akar beszélni egy elképzelésedről).
- A szolgáltatóval találkozzatok személyesen!
- A fotós – vőfély/CM – videós/filmes hármasból puhatold ki, hogyan viszonyulnak a egymáshoz, hiszen nekik együtt kell működniük!
- Árajánlatnál ne dőlj be a „már ketten érdeklődnek erre az időpontra” sablon sürgetésnek!
- Mindig keress valakit, aki érdemben tud nyilatkozni a kiszemelt szolgáltatódról! Messziről jött ember azt mond, amit akar, a honlapra azt ír, amit akar.
- Kérjetek referenciát! Többet annál, mint amit ő akar megmutatni.
- Ha nincs szúnyogháló, kérd meg az éttermet, szereljenek fel! Főtt már meg a násznép, mert az ablakot nem lehetett kinyitni a szúnyogok miatt.
- Konkretizáld, hogy a légkondícionáló díszlet-e, vagy a kívánságotok szerint állítható!
- Semmit ne szervezz túl, ne spirázd túl magad, az események úgysem úgy zajlanak majd: az esküvőd nem egy film, nem lehet mindent pontosan előre meghatározni. Tervezni kell, de ragaszkodni nem szabad!
- Az esküvő napjára már ne hagyjatok semmilyen szervezést és egyéb munkákat, ezen a napon már csak magatokkal törődjetek! Az események mennek maguktól.
- Ha tudod, hogy a rokonság nem egy bulizós fajta, hívj meg több barátot, barátnőt, mert ők fogják az éjszaka folyamán a hangulatot megteremteni.
- Legyél biztos abban, hogy nincs két azonos nevű utca/köz/tér, templom, étterem, ahol a násznép gyülekezik. Pontosan add meg a helyszínek nevét és címét!
- Győződj meg a parkolási lehetőségekről és tájékoztasd a meghívottakat!
- A készülődést tágas helyiségbe szervezd, és tüntess el minden felesleges tárgyat – menyecskeruha, a férj és a többiek ruhája, zacskók, táskák, vasalódeszka, ágynemű és ezernyi más dolog, ami a hétköznapokban fel sem tűnik, de a filmre nem való: ceruzásdoboz, hajkefegyűjtemény, elemek, töltők. Nagyon előnytelenül néznének ki ezek a képen, így csak olyan szögből lehet dolgozni, melyben nincsenek benne. Ez nagyon leszűkíti a lehetőségeket, pláne, ha fotós kolléga is dolgozik a helyszínen.
- Szerencsés, ha a redőnyt is fel lehet húzni teljesen, hiszen a természetes fényekkel szebben lehet dolgozni.
- Bőven hagyj időt a készülődére, a smink és fodrász szinte mindig csúszik egy órát. Ez alól egy kivétel szokott lenni: amikor másfél órát csúszik… Két kamerással lassabban megy az öltözködés is.
- Ha a fotózás során állandóan az órát kell nézni, akkor nem tudjátok magatokat elengedni: érdemes külön napot szánni a fotózásra.
- A fotózáshoz is tiszta kocsival menjetek, mert a menyasszonyi ruha alaposan tisztít!
- A fotózás túlnyomó részében nem kell az esküvői cipőben lenned, vigyél cserecipőt, nehogy a földbe ragadj és utána a takarítással kelljen foglalkozni!
- Szabadtéri esküvő helyszínénél vegyétek figyelembe, hogy a nap halad, s egyre hosszabb árnyékot hagy maga után. Saccoljátok meg, hova érnek az árnyékok a szertartás végére. A kamerák nem szeretik, ha a menyasszony a napfényben úszik, a férj – sötétben ruhában – pedig az árnyék homályába vész. Ha árnyékos helyet választatok, figyeljetek arra, hogy a falevelek közt ne bújjanak ki a fénysugarak, mert tele lesz az arcotok fényfoltokkal.
- A kikérő előtt mutasd meg a vőfélynek, fotósnak, videósnak, ki az anyukád, apukád, testvéred, nagyszülőd, tudják, kit kell mutatni a képen!
- A DJ-vel egyeztess, hogy csak olyan lézer fényeket használjon, amiről 100%-ig meg van győződve, hogy kellően „árnyékolt”. Az olcsóbb és kínai utánzatok eredménye: tönkretett szemek és kameraérzékelő CCD-k és CMOS-ok.
- A Jegyes kisfilm/Loves Story lagzin történő bemutatáshoz javaslok: minél nagyobb kivetítővásznat, egyeztetést a zenekarral és próbavetítést az események előtt.
- A bevonuláskor fele olyan gyorsan menj, mint ahogy gondolod! Nem maradsz le semmiről és nem is elegáns, ha végig galoppírozol. Ez igaz kifele menet is.
- Az aláíráshoz üljetek le! Az arcotokat szeretné látni mindenki, nem a fejetek búbját. És hát a dekoltázs is megnyúlik, látványos, mégsem biztos, hogy ez a megfelelő pillanat.
- Sok fotós kolléga kéri, hogy néz fel a párodra az aláírás során, ez jó – csak legyél természetes, tényleg akarj a párod szemébe nézni, érezni szerelmét, ne a fénykép kedvéért csináld. És ezt sem kell elkapkodni, jól esik ránézni!
- A gyűrűhúzás egyszeri és megismételhetetlen esemény. Nem csak nektek, hanem a fotós és a videós/filmes számára is, ezt se kapkodd el!
- A pezsgős koccintásnál várd meg, hogy mindenki kedvére kikoccintgathassa magát és csak utána koccints a pároddal, mert különben valaki mindig benne lesz a képben!
- A tanúkkal érdemes egy villámpróbát tartani a szertartások segédkezésével kapcsolatban. Beszéljétek meg, próbáljátok le, hogy ne álljon túl közel hozzád, figyeljen a fényképész és az operatőr mozgására, hogy ne takarjon el téged, a kezedet a kamerájuk elől. Nem szerencsés, ha csak egy kis lyukon tud bekukucskálni a kamera…
- A rizsszórás, rózsaszirom és egyéb kivonulási meglepetés elég sután is elsülhet. Beszéld meg a vőféllyel, ceremóniamesterrel, koordinálja a násznépet. Ha az amerikai filmek látványos kivonulását szeretnéd átélni, akkor a pappal/lelkésszel is egyeztetni kell, hogy bizony Ti jöttök ki utoljára a templomból.
- A csoportképek készítése egy tekintélyes létszámú vendégseregnél nagyon elnyúlhat. Kérd meg a vőfélyt/CM-et, ő irányítsa az embeket a kamera elé. Ha nem a fotósnak kell hívogatni a következőt, meggyorsítja az eseményeket.
- A filmen és a képeken is jobban néz ki, ha a nyitótáncotokat, és a menyasszonytáncotokat nem az asztaloknál beszélgető/unatkozó/okosozó emberek követik, hanem közelebb jönnek, körbeállnak benneteket. Ezt egyeztessétek a vőfély/CM-rel!
- A zene legyen változatos! Nem mindenki szereti csak a punkot, a skat, a retrot, az oldiest, Parov Stelart, Simon & Garfunkelt, Kis Gófót, az eurodiscót vagy a pánsípot hallgatni egész este…
- A megfelelő időben tartott szünetek többet érnek, mint a non-stop zene.
- A menyasszonytánc után sokszor megkezdődik a vendégség távozása: mindenki el akar búcsúzni tőletek, Ti pedig a következő egy órátokat ezzel töltitek. Számomra ez olyan buliölő dolog…